Les 4.6 | Hoe pak jij het aan?

Tijdsinvestering: Les 3 minuten | Opdracht 30 minuten

Opdracht

Jouw persoonlijke kracht en overtuigingen

  1. Wat betekent lezen voor jou? Wat brengt het jou?
  2. Wat wil jij met betrekking tot lezen overbrengen op jouw leerlingen?
  3. In de eerste module ging het over de kracht van verwachtingen. Hoe kijk jij vanaf nu naar je leerlingen als het gaat om lezen en leesonderwijs?

De leerling

  1. Je kent mogelijkheden om de leesvoorkeuren van jouw leerlingen te achterhalen. Hoe pak jij dit aan tijdens jouw lessen?
  2. Wanneer ga je dit doen? Laat je de leerlingen aan het begin van het jaar een leesprofiel invullen? Of doe je dat op een ander moment? Plan het in!
  3. Hoe vaak vraag jij je leerlingen naar boekentips? Zorg dat het in je agenda staat.

De boeken

  1. Welke boeken mogen jouw leerlingen lezen? Zijn er beperkingen?
  2. Hoeveel jeugdboeken lees jij per jaar zodat je op de hoogte blijft van het aanbod?
  3. Hoe houd jij bij wat je hebt gelezen en wat de kenmerken van die verhalen zijn?
  4. Hoe blijf jij op de hoogte van het nieuwste aanbod voor je leerlingen?

In de praktijk

  1. Op welke manier(en) geef jij de inspiratiefase vorm?
  2. Hoe vaak wil jij je leerlingen inspireren?
  3. Hoe ondersteun jij jouw leerlingen bij het keuzeproces? Geef je ze na het invullen van het leesprofiel een aantal persoonlijke tips? Of pak je dit anders aan?
  4. Hoe vaak wil jij de leescyclus per jaar doorlopen en hoeveel boeken lezen de leerlingen per jaar?
  5. Denk na over hoe jij een vinger aan de pols kunt houden bij je leerlingen. Wat vinden ze van de boeken die ze lezen?
  6. Op welke manier en hoe vaak maak jij of maakt de school ruimte voor vrij lezen?
  7. Hoe en hoe vaak laat je leerlingen hun leeservaring verwerken of verdiepen?

 

Zorg dat het verdiepen in de leesvoorkeuren van jouw leerlingen, het lezen van jeugdboeken, het inspireren en ondersteunen van de leerlingen een vast onderdeel worden van jouw programma. Maak er ruimte voor, plan het in en deel jouw ervaringen met collega’s, zodat jullie elkaar ook kunnen inspireren.