Na het inspireren komt de fase waarin de leerling gaat kiezen en zich bewust wordt van de eigen leessmaak.u00a0
Zoals ik in module 1 heb besproken, is autonomie erg belangrijk. Laat de leerling zelf een keuze maken, maar ondersteun hier wel bij. Bied twee of drie titels aan en laat de leerling vervolgens zelf ontdekken welk boek het meest aanspreekt.
Hier komen de tools waar je eerder kennis mee hebt gemaakt samen. Je gaat het leesprofiel van de leerling combineren met het overzicht van de door jou gelezen boeken.
Nadat jouw leerlingen het leesprofiel hebben ingevuld, neem jij ze door. Je geeft geen cijfer terug, maar persoonlijke boekentips!
Doorloop hiervoor de volgende stappen:u00a0
Vind je het lastig om leerlingen op basis van alleen het leesprofiel drie boekentips te geven? Ga dan met ze in gesprek. Luister naar wat ze vertellen, neem ze serieus en denk mee.
Doorloop je de cyclus opnieuw? Laat leerlingen dan ook reflecteren op hun eerdere keuzes. Wat sprak ze aan in het vorige boek? Wat vonden ze niet leuk? Laat ze hun bevindingen meenemen bij het maken van een nieuwe keuze of laat ze, als ze zelf vastlopen, een korte versie van het leesprofiel inleveren waarin ze hun laatste leeservaring beschrijven. Op basis daarvan kun jij weer drie persoonlijke boekentips geven.
Iris Kamp, Janneke de Jong-Slagman en Peter van Duijvenboden (2019). Jeugdliteratuur en didactiek. Handboek voor vo en mbo. Bussum: Uitgeverij Coutinho.