Les 4.3 | Geef je leerlingen de keuze

Tijdsinvestering: Les 3 minuten

Na het inspireren komt de fase waarin de leerling gaat kiezen en zich bewust wordt van de eigen leessmaak.u00a0

Zoals ik in module 1 heb besproken, is autonomie erg belangrijk. Laat de leerling zelf een keuze maken, maar ondersteun hier wel bij. Bied twee of drie titels aan en laat de leerling vervolgens zelf ontdekken welk boek het meest aanspreekt.

Leesprofiel + jouw boekenoverzicht = gemakkelijk tips geven

Hier komen de tools waar je eerder kennis mee hebt gemaakt samen. Je gaat het leesprofiel van de leerling combineren met het overzicht van de door jou gelezen boeken.

Nadat jouw leerlingen het leesprofiel hebben ingevuld, neem jij ze door. Je geeft geen cijfer terug, maar persoonlijke boekentips!

Doorloop hiervoor de volgende stappen:u00a0

  1. Lees het profiel.u00a0
  2. Bekijk welke interesses de leerling heeft.u00a0
  3. Bepaal het leesniveau van de leerling.u00a0
  4. Wat is het lievelingsboek en wat zegt de leerling hierover?u00a0
  5. Kijk in jouw boekenoverzicht. Selecteer de themau2019s die bij de interesses van de leerling.u00a0
  6. Aansluiten bij de interesse is belangrijker dan het leesniveau, maar zorg ervoor dat je de leerling niet een te complex boek tipt. Let ook op dat je de leerlingen geen boek aanreikt dat (ver) onder hun leesniveau ligt. Het doel is om de leerling te laten groeien op het gebied van literaire competentie en als persoon. Een te eenvoudig verhaal daagt de leerling daar niet voldoende voor uit.
  7. Selecteer drie titels voor deze leerling. Je kunt je keuze kort motiveren, zodat de leerling snapt waarom je deze titels tipt.
  8. Laat de leerling deze boeken opzoeken, zich hierin verdiepen en zelfstandig een keuze maken voor een volgend boek.

Vind je het lastig om leerlingen op basis van alleen het leesprofiel drie boekentips te geven? Ga dan met ze in gesprek. Luister naar wat ze vertellen, neem ze serieus en denk mee.

Doorloop je de cyclus opnieuw? Laat leerlingen dan ook reflecteren op hun eerdere keuzes. Wat sprak ze aan in het vorige boek? Wat vonden ze niet leuk? Laat ze hun bevindingen meenemen bij het maken van een nieuwe keuze of laat ze, als ze zelf vastlopen, een korte versie van het leesprofiel inleveren waarin ze hun laatste leeservaring beschrijven. Op basis daarvan kun jij weer drie persoonlijke boekentips geven.

Bronvermelding

Iris Kamp, Janneke de Jong-Slagman en Peter van Duijvenboden (2019). Jeugdliteratuur en didactiek. Handboek voor vo en mbo. Bussum: Uitgeverij Coutinho.