We hebben het gehad over de leesvoorkeuren van leerlingen, maar nog niet over het leesniveau. Wat mij betreft is het belangrijker dat je probeert aan te sluiten op de interesses van de leerling en zorgt dat ze zich mee laten slepen door het verhaal, dan dat je het leesniveau als uitgangspunt neemt. Zoals je weet ontstaat er door leesplezier te bevorderen vanzelf meer leesmotivatie. En van meer lezen word je beter in lezen.
Dat neemt echter niet weg dat het leesniveau wel iets is wat je in de gaten moet houden, want dat is tenslotte wat er in het onderwijs gemeten wordt u00e9n wat op dit moment bij veel leerlingen onvoldoende is. Ons uiteindelijke doel is leerlingen ondersteunen om meer en beter te gaan lezen. Je zult ze daarom ook steeds iets uitdagendere boeken gaan aanreiken.
Ik ga ervan uit dat je bekend bent met de referentieniveaus. Hierbij is ook aandacht voor het lezen van fictie. De afbeelding hieronder laat zien op welke niveaus de leerlingen moeten zitten aan het einde van de verschillende leerjaren en niveaus.u00a0
In het referentiekader Taal staan de verschillende vaardigheden per niveau, maar deze zijn vrij summier beschreven.
Wat mij betreft hoef je deze niveaus niet uit je hoofd te leren. Ten eerste staan ze uitgelegd op de website van Lezen voor de Lijst, maar daarnaast kan het goed zijn dat leerlingen een beetje heen en weer gaan tussen de niveaus. Hierdoor ontdekken ze aan wat voor soort verhalen ze behoefte hebben. Voor jou is het vooral nuttig om te weten welke ontwikkeling leerlingen doormaken, zodat je je leerlingen goed leesadvies kunt blijven geven.
Zoals je ziet wordt de wereld waarover leerlingen lezen steeds een beetje groter. Eerst lezen ze verhalen die over zichzelf gaan, maar later zullen ze ook steeds vaker over anderen gaan lezen. Ook zijn ze in de hogere niveaus bereid om andere genres te proberen. Negatieve leeservaringen zijn nog steeds vervelend, maar wegen minder zwaar doordat ze een grotere bereidheid hebben om risicou2019s te nemen en al meerdere positieve leeservaringen hebben gehad.
In de praktijk merk je dat het leesniveau vaak toch lager is dan het beoogde leesniveau. Leerlingen hebben moeite met het u2018diepe lezenu2019 en zijn soms vooral bezig met het technisch lezen van de tekst, waardoor het tekstbegrip achterblijft. Dit zie je vooral veel op het vmbo. In de volgende module zullen we naar de boekkenmerken gaan kijken. Daarbij bespreek ik ook hoe je om kunt gaan met leerlingen waarbij het technisch lezen het beleven van verhalen in de weg staat.
Voor nu blijven we nog even bij de leerling, want in de volgende les leer je hoe je de leesvoorkeuren en het leesniveau van je leerlingen kunt achterhalen.
Referentiekader taal en rekenen (2009). Laatst geraadpleegd op 02-02-2022 via: https://www.slo.nl/thema/vakspecifieke-thema/nederlands/referentiekader-taal/.
Lezen voor de Lijst, ontwikkeld door Theo Witte. Te raadplegen via https://www.lezenvoordelijst.nl